• [ << ]
  • [ 0 ]
  • [ 1 ]
  • [ 2 ]
  • [ >> ]
Dec '06
01

Om half 2 gaan we verder met de 4e ronde - de hint hiervoor is een foto van Mr Bean en een opmerking over 'private parts' - oftewel het besnuffelen van properties van Java Beans. Dit met de java.beans package en niet zoals veel mensen denken met de java.lang.reflect api wat ook kan, maar gewoon meer werk is.

Aan het einde van de ronde (die overigens door veel teams goed gemaakt werd) laat Klaasjan de teams zich opstellen in volgorde van inzending en daarna vraagt hij wie er met reflectie aan de gang gegaan zijn (de langzame teams) en wie met javax.bean package (de snelle). Erg duidelijk :)

Als we naar de tussenstand kijken dan staan de 2 teams van Sogyo vooraan. Strak gevolgd de Globetrotters (iProfs). Het leuke is dat de mensen van Sogyo jong zijn en een hoog junior gehalte hebben - ze hebben blijkbaar goed getraind ! En ze hebben zelfs een coach bij zich die ze op de achtergrond in de gaten houdt.

Dan gaat de 5e ronde van start. Dit keer gaan we klaverjassen, of.. JaverClassen zoals de opgave heet. De bedoeling is dat er bepaald wordt of een kaart hoger is of lager dan een andere kaart volgens de regels van het klaverjassen. Naast een hoop conditionele logica over troef en niet troef blijkt wederom het gebruik van enumeraties weer erg handig ze zijn.

Zeker de helft van de teams weet de opgave op te lossen, maar de teams van Sogyo hebben de leiding verloren en de Globetrotters gaan nu aan kop.

Dan is het tijd voor de laatste ronde . Jawel, een traditionele doolhof opgave. Alleen hier moet eerst de schat gevonden worden voordat naar de uitgang gegaan mag worden. Om het nog lastiger te maken moet je de goede/slechte locaties markeren met kleuren. En uiteraard gevisualiseerd zodat je kan zien wat er gebeurt. Zonder meer een leuke, maar ook een lastige opgave.

Slechts 3 teams weten hem op te lossen met nog slechts enkele minuten te gaan. Dit gooit ook het hele eindklassement door de war. Maar niet voor de Globetrotters. Alhoewel ze deze opgave niet wisten op te lossen hebben ze toch (net) genoeg punten om te winnen. De nummer 2 is Floris Ouwendijk en de nummer 3 is Team1 van Sogyo.

De winnaars van MoJ2006 Klaasjan reikt de prijzen uit (als hoofdprijs een geweldig Sun ontwikkel systeem) en bedankt de sponsors en organisatoren en na nog wat na praten ruimen we de rommel op.

Masters of Java 2006 is afgelopen. Ik veeg een druppeltje zweet van mijn voorhoofd en besluit met Robert en Sebastiaan een hapje te gaan happen en wat na te babbelen. We komen tot de conclusie dat in vergelijking tot vorig jaar deze wedstrijd een stuk beter uitgebalanceerde opgaven had en dat de teams het beter naar hun zin hadden dan de vorige keer. Het scheelt als je naar huis gaat met punten :-)

  • [ << ]
  • [ 0 ]
  • [ 1 ]
  • [ 2 ]
  • [ >> ]